About Me

My photo
"Hanya seorang musafir muda yang mengembara di bumiNya dalam mencari Cinta Yang Hakiki"

Wednesday, August 3, 2011

Sekadar luahan di 3 Ramadhan

Hari ni, hari ketiga umat Islam menunaikan Rukun Islam yg ke3. sekejap jer 3 Ramadhan bakal berakhir dan 4 Ramadhan pula menyusul. putaran masa terasa seakan singkat dan cepat. Syukur, Allah masih mengurniakan kesempatan untuk kita menjalani ibadah ini buat kesekian kalinya. Dalam diri ini mengharungi baki 3 Ramadhan ni, banyak perkara terdetik di dalam hati dan banyak juga perkara yg telah berlaku menyebabkan minda ligat bermain, memikirkan setiap persoalan dan perkara... (hem, macam serius je bunyi, tapi memang serius pun). 
 
Banyak perkara yg berlaku dalam hidup ini membuatkan mindaku ligat berputar. memikirkan setiap satu perkara yg terjadi. mencari jawapan kepada setiap persoalan. kekadang pabila melihat sekeliling, banyak sungguh gelagat2 insani yg adakalanya membuatkan diri ini terfikir; kenapa & mengapa?. adakalanya, sikap insan2 disekeliling ni membuatkan diri ini bermuhasabah kembali. sebenarnya setiap perilaku kita ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi keadaan sekekliling dan insan2 yg hampir dengan kita. contohnya, apabila kita senyum pada seseorang, tidak mustahil insan tersebut akan turut tersenyum. (tapi ada gak yang tak.. huhuhu) baik atau buruk impak sesuatu perkataan yg kita lafazkan atau perbuatan yg kita lakukan bergantung pada kita, niat kita. (walaupun ramai jer yg tersalah tafsir... huhuhu)

adakalanya, sikap kita ni dipengaruhi oleh faktor2 sekeliling dan usia turut membantu (ye ke?) tapi masih ramai lagi yg bersikap tidak seperti usia mereka. ada yg umurnya dah banyak namum masih bersikap kebudak-budakkan (dalam konteks ni, TAK MATANG). ada juga usianya, alahai, baru setahun jagung tapi pemikiran, percakapan, tingkah laku sangat dewasa... jelas, ada ketikanya, usia tidak menjamin kematangan seseorang... melihat gelagat insan2 di sekeliling banyak megajar diri ini utk lebih memahami dan mengerti realiti kehidupan. Syukur padaMu Ya Allah, kerana telah Kau ilhamkan kepada ku secebis ilmuMu melalui ujian dan dugaan yg Kau hadirkan dalam duniaMu ini..

benarlah kata org tua2: Pengalaman adalah guru yg terbaik. pengalaman mengajar kita untuk menjadi insan yg lebih baik dari yg sebelumnya. namun, semua itu tak mungkin terjadi tanpa izin dari Ilahi, kerana Dialah pemegang segala kunci langit dan bumi, Dialah pemegang segala rahsia, asbab dan hikmah setiap kejadian. Allah yang Maha Agung... Syukran Ya Allah

No comments:

Post a Comment